tirsdag 30. mars 2010

Uffizi-galleriet

I dag var vi i Firenze for å besøke Uffizi-galleriet. Vi stod i kø i ca. tre timer, men det var verdt det. Her er det jo kjente verk av blant annet Raphael, Michelangelo, Botticelli, Leonardo da Vinci, Rubens, Rembrandt og Caravaggio. Stor opplevelse! Når jeg ser malerier foran meg på ekte, er det mye lettere å huske navn og hvem som har malt hvilke malerier.

Jeg tror jeg må si at det aller kjekkeste var å se Venus´ Fødsel, som er et oljemaleri av Sandro Botticelli. Det var mye større enn jeg hadde trodd. Fargene var fantastiske, faktisk litt blassere en jeg trodde, men det var bare fint. Maleriet skildrer hvordan Venus føres i land på øya Kythera på et skjell av vestavinden Zefyros, og ledet av gudinnen Chloris. Pomona møter henne på stranden med en blomsterdekorert mantel. Det er et veldig symbolsk maleri, og man kan trekke inn symbolbruken i nesten alle detaljene på bildet. Det at bildet på en måte er tre deler, gjør at man kan finne flere detaljer og symbol, enn hvis maleriet bare har en del. For å vite mer om dette nydelige maleriet, kan du bare trykke på linken i maleriets navn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar