onsdag 10. mars 2010

Gamle Stavanger

Forrige onsdag var klassen på rundtur for å se på arkitekturen i Stavanger. Vi begynte med Domkirken, fortsatte i gågaten og videre til Gamle Stavanger. Gamle Stavanger var det helt nydelig! Det som var så spennende i gågaten var all den flotte arkitekturen som viste seg hvis man løftet blikket litt. Jeg la merke til så mye mer arkitektur nå, enn det jeg tidligere har gjort. Det er spennende å gå i gater for å se på arkitekturen, da er man mye mer oppmerksom og legger merke til flere "skatter".

Domkirken er helt fantastisk! Den er i bygget i middelalderen, og har et gotisk og et romersk uttrykk. 


Dette er i gågaten i Stavanger:






På vei til Gamle Stavanger gikk vi gjennom en park full av statuer, dedikert til Lars Lende. Det var han som reddet Gamle Stavanger fra å bli nedrevet. Takk og lov for det! Gamle Stavanger er jo en av de nydeligste plassene jeg vet. Det er på en måte en helt egen, liten verden. Alt er så nydelig å stille. 









I Gamle Stavanger er det 174 søte, små og hvite hus. De små veiene er brostein, som slynger seg mellom husene. Busker, blomster og hvite benker er helt typisk. Jeg ser for meg at her er det herlig sommeridull! 


Husene stod tett i tett, alle ulike og særegne. 



Syntes dette lille vinduet var utrolig stilig. 



Dette var et av de større husene, med egen hage og flaggstang. 



Vi var også på et raskt besøk på hermetikkfabrikken, og fikk besøke en gammel arbeiderbolig fra 1920-tallet og 1960-tallet. Kjempestilig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar